Monday, July 4, 2011

Adab kita..

Salam...

Lama jugak aku tidak mencoret kat blog ni. Buzy sekejap..
Aku rasa rakyat malaysia dah kurang adabnyer sesama manusia. Boleh dikatakan sifat ketimuran kite macam dah terhakis zaman,khususnye bangsa kite. Kalau dulu bangsa kite diangkat, diagung, dijulang sebagai satu bangsa yang beradab,sopan santun berbudi bahasa, tapi kini, bangsa kite yang paling kurang ajar.

Aku terpanggil untuk bercakap pasal bangsa bukan sebab aku terlibat dengan parti politik berkaitan bangsa.... Tidak kawan..... Parti aku parti GERAKAN (bukan BN), x gerak x makan.... Sekarang ni aku tengok bukan budak2 je yang kurang ajar tapi orang dewasa pun sama. Xtau la esok2 macam mana dengan anak cucu kite...huhhhuhuu....

Dan bagi aku paling kurang ajar dan adabnyer bile kite ke majlis keagamaan atau kematian. Dalam 2minggu ni aku banyak menziarah kawan2 yang kehilangan orang2 yang tersayang. Bagi aku melawat tu sangat bagus tapi yang melawat tu biar bajunyer bersopan sket,kena pada majlisnyer. Cuba bayangkan menziarah majlis kematian, pakai jean koyak,baju tshirt hitam tengkorak,pakai gelang. Yang perempuan datang berbaju kurung  dah cantik tapi jarang sampai menampak bra nyer.

Yang paling xleh tahan, bila kita menziarah orang meninggal sekurang2 nya ada jugak la keinsafan sket. Ni x, siap boleh gerak borak, gelak2 cite pasal orang sana orang sini. Hormat la majlis der. Kalau rasa x boleh nak hormat baik xyah gi. Baik dok umah saje.

4 comments:

  1. yup...btul tu tok ketua..

    ReplyDelete
  2. perghh..terbek r abang naim..huuu..

    ReplyDelete
  3. zakiah pernah gak, bila kat majlis kematian ada orng masih dok sembang2 dan ketawa2. Apala erti depa pi kunjung tu..patutnya ambilla surat yasin atau sambil2 hadiah surah2 yang patut..

    mungkin depa tak biasa kot?? la ni mak ayah pun jarang nak tekankan perkara adab ni..:( sebab bg depa pun, pakai baju jarang atau jean koyak tu mungkin biasa...

    ReplyDelete
  4. itu la generasi kita sekarang. xleh salah kan drg jgk kadang2 yang tua tunjuk cara... yg muda ikut la..... sedih roh si mati tgk bila kita mcm tu...

    ReplyDelete