Friday, September 16, 2011

Mendongak Ke Langit.... 4

' Kalau ikut pompuan memang la diaorang xnak ikut keatas, lembik', cakap Zul.

'Amboi- amboi Zul, yang lembik tu jugak yang kau dok menggila tu. Kalau dia x datang, kau pun xnak ikut kita hari ni', balas Sam.

'Hehehehe, jangan macam tu kawan, u 'drop my water face' la. Kau cakap macam ni dah xada peluang  aku nak sauk budak tu', kata Zul kembali.

'U nak i 'drop u in water now' ke. Dah! jangan nak mengada, angkat barang2 ni naik ke atas. Shasha dengan Mila jangan harap la kalau dah stat pegang kamera', kata Sam.

Mereka meneruskan perjalanan ke puncak bukit Bekok itu. Memanjat bukit itu mengambil masa dalam setengah jam.

'Port ni best bro. Air dia memang cukup dalam la. Tapi tu minggu lepas la.' cakap Mie.

'Minggu lepas? kau datang dengan sapa?' tanye Sam.

'Errmmm  mmmm , ada la hehhehehe', balas Mie.

' Ceh kau jalan-jalan xajak aku pun yer. Dengan makwe mane ni?, tanyer Sam lagi.

'Kawan la', balas Mie.

'Ok, yang pompuan hidupkan api yer, yang jantan2 semua jom kite mandi dulu', ajak Zul.

'Mana boleh macam tu. X adil la macam ni. Mie, u tolong i hidupkan api yer, pleazzzzz.... ', pinta Shasha dengan manja.

' Ermmmm ok', balas Mie.

'Mie, i nak tanyer u sesuatu boleh tak ?, tanyer Shasha.

' Nak tanye apa. Jangan soalan susah-susah tau. I tak pandai sangat', jelas Mie.

'Apa pandangan U tentang I ?, tanya Shasha.

'Mmmm ooook', balas Mie.

'Ok jer! Serius la I tanya ni', bentak Shahsa.

'Hehehehe. U cantik, peramah, understanding & happy go luck', balas Mie.

'Iye. Laaaagiiii......', pinta shasha malu.

'Seorang kawan yang baik', kata Mie.

'Kawan jer. Tak lebih? ' tanye Shasha lagi.

' Yup kawan', kata Mie.

'Skit pun U xad perasaan kat I', tanya Shasha untuk kepastian.

'A'a tak ada. Perasaan sebagai kawan jer', jelas Mie.

'Sampai hati U cakap macam tu. U kan tau I suka kat U', jelas Shasha lagi.

'I tahu Shasha, tapi hati I ni x boleh terima U lebih daripada kawan. Kerana U terlalu & sangat baik untuk I. Tidak sesuai dengan I yang serba kekurangan ni', kata Mie.

'Maksud U?, tanya Shasha.

'Kita kawan sekadar kawan sahaja', balas Mie lagi.

'I akan tunggu U, Mie sampai U terbuka hati untuk I', jelas Shasha lagi.

'Jangan macam tu Shasha. Ramai lagi lelaki yang baik menanti U. Jangan rosakkan hati U kerana I', balas Mie lagi.

'Hati I dah lama rosak Mie, rosak kerana cintakan U, rosak kerana sukakan U', balas Shasha lagi.....

'Tak kan sampai macam tu sekali. Cuba bagi ruang hati U tu kepada orang yang lebih layak lagi', kata Mie.

'Hanya U yang layak & sesuai dihati & mata I. I akan tunggu U, Mie, I akan tunggu', balas Shasha lagi.


Bersambung............. siri 5...

Menu hari jumaat

Assalamualaikum dan salam jumaat....

Setiap hari jumaat , aku rasa mesti macam dok kat kampung, kerana sana jumaat cuti. Kalau hari jumaat ni mesti la makan jadi topik nya selepas solat jumaat. Hari aku nak kongsi resepi simple, selalu buat la sebab bujang.... hehhehehehe.

Masak ikan singgang kelantan.... kecur dah ayaq liur....

Bahan2 nya ialah :

3 ekor ikan kembung (paling sedap la, ikan tongkol pun boleh) pastikan segar
4 ulas bawang putih - hiris
1 ulas bawang merah - di hiris jgk
2 inci lengkuas - hiris / halia
2 keping asam keping (asam gelugor)
2 biji cili besar
3 biji kacang bendi
garam secukup rasa
gula secukup rasa
perasa kalau nak la (aku x suka)
4 cawan air

Cara masak nya :

1. Masukkan semua bahan tu kecuali bendi, masak dengan api sederhana sampai mendidih
2. Masukkan kacang bendi dan bagi ia empuk
3. Rasa masin, masam ikut sedap selera anda...

Ni kalau makan dengan budu, sambal tempoyak dengan ulam.... memang syooookkkkkk...

Cuba jangan x cuba,.....



Wednesday, September 14, 2011

Sepah..


Kumpulan raja lawak yang aku minat. Tapi sekarang dah pecah... Baru nak masyuukkk kepala. Punca dia, xleh bagi komitmen...Lawak diaorang kira lawak kampung, lawak melayu la bolh di terima di otak aku. Tapi ni dah pecah .... Ape ker heeee nyeeee....  Jom layan kata majalah artis....

“Manis tak kurma itu?”, antara punchline kumpulan lawak Sepah yang mencipta fenomena di kalangan peminat mereka. Masakan tidak, keberkesanan lawak mereka yang bersifat tempatan telah dibuktikan melalui undian peminat dalam sebuah pertandingan lawak apabila mereka dinobatkan sebagai juara & membawa pulang wang tunai berjumlah RM350000 beserta trofi.
Kemanisan kurma itu walau bagaimanapun tidak dirasai oleh kumpulan Sepah apabila mereka berhajat untuk berpecah setelah masing-masing tidak dapat memberikan komitmen kepada kumpulan. Sayang seribu kali sayang kerana Sepah yang terdiri daripada Jepp, Shuib & Mamat telah membubarkan kumpulan itu dikala mereka mengecap populariti. Menurut Shuib, niat untuk berpecah sudah lama dibincangkan dan secara rasminya mereka mengumumkan berita tersebut kepada pihak media, hari ini.
Jepp selaku ketua kumpulan walaupun berat untuk melepaskan kumpulan ini, namun diturutkan juga kerana telah lama memendam rasa. Menurut Jepp, nilai displin kumpulan Sepah semakin berkurangan selepas memenangi gelaran Raja Lawak 2009 & terus tenggelam apabila mereka berjaya mencipta nama, baru-baru ini.
Peminat Sepah sudah tentu kecewa dengan berita perpecahan ini. Bukan apa, sudah lama peminat tidak dihidangkan dengan lawak bersifat sinikal tempatan yang bijak. Lagi pun, andai kata Jepp, Shuib atau Mamat bergerak secara solo, sudah tentu chemistry‘nya lain sama sekali.
Peminat hari ini semakin bijak, mereka tidak suka diperbodohkan dengan lawak splastik. Atas alasan ini, sudah tentu ramai peminat berharap Sepah dapat mempertimbangkan semula keputusan untuk berpecah ini.

Makan cara nabi..


KITA berpantang dan mengawal tabiat makan apabila diserang penyakit. Lebih teruk jika doktor hanya membenarkan kita makan dalam kuantiti sedikit atau makanan tertentu.
Hakikatnya, amalan mengawal tabiat pemakanan selepas jatuh sakit adalah tindakan salah. Kita patut mengawal pemakanan seawal usia remaja, bukan apabila memasuki fasa 40-an.
Tabiat pemakanan yang boleh diteladani ialah mengikut sunah Rasulullah s.a.w. Jika dikaji, amalan pemakanan baginda amat bertepatan dengan al-Quran bermaksud: “… makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan…” (Surah al-A’raf, ayat 31).
Petua menjaga kesihatan cara Rasulullah turut mengambil kira sistem tubuh manusia. Sebagai mesin, ia memerlukan bahan bakar iaitu makanan untuk membolehkannya melaksanakan kerja, tetapi kuantiti makanan yang masuk ke perut mesti dikawal.
Sebenarnya, menjaga dan mengawal perut daripada makan terlalu banyak adalah kaedah pencegahan penyakit yang berkesan. Sebab itu ramai ilmuwan perubatan dan tabib zaman lampau sering bermadah ‘lapar itu ubat’.
Mengambil makanan dalam kuantiti banyak adalah amalan buruk kerana ia memberatkan organ dan sistem pencernaan sehingga ia lemah dan tidak mampu mencerna secara teratur dan berkesan.
Makanan dalam jumlah yang banyak menyebabkan pelbagai penyakit. Justeru, kaedah rawatan dan pencegahan penyakit yang terbaik sepatutnya bermula dari perut – pastikan kuantiti dan jenis makanan yang masuk ke perut terkawal.
Nabi Muhammad ada menyebut ‘perut adalah tempat bermula pelbagai penyakit’. Selain kuantiti makanan, petua kesihatan Nabi turut mengambil kira isi padu makanan.
Baginda lebih mengutamakan makanan lembut, terutama jika baru sembuh atau melalui proses pemulihan. Dalam satu hadis daripada Siti Aisyah r.a, beliau berkata: “Jika Rasulullah diberitahu si fulan sakit dan tidak ada nafsu makan, baginda bersabda: Berikanlah kepadanya ‘talbiinah’! Kata baginda lagi, Demi Allah, ia mencuci perut seseorang seperti kamu membersihkan mukamu daripada kotoran!”
Talbiinah ialah sejenis makanan masyarakat Arab menyerupai bubur atau susu. Ia lembut dan tidak membebankan perut. Bagi kita di sini, mungkin oat dicampur susu sesuai sebagai makanan yang lembut dan tidak membebankan perut serta fungsi pencernaan.
Makanan ini juga kaya serat dan banyak membantu proses penghadaman.
Disiplin pemakanan yang diamalkan Rasulullah biasanya mengelak makanan itu mendatangkan penyakit kepada individu yang sihat, manakala bagi mereka yang mengalami masalah kesihatan, ia mengelak penyakit menjadi semakin serius.
Contoh peristiwa Nabi Muhammad s.a.w mengajar pemilihan makanan ketika sakit ialah sebagaimana hadis riwayat Ibnu Maajah dari Ummul Mundzir Qois al Anshoriyah, katanya:
“Suatu hari Rasulullah berkunjung ke rumah kami bersama Ali k.a yang ketika itu baru sembuh daripada sakit. Kami mempunyai buah daliah (sejenis buah-buahan di tanah suci), lalu Rasulullah mengambil dan memakannya dan Ali juga memakannya.
“Baginda berkata kepada Ali: Engkau baru saja sembuh daripada sakit.
“Lalu Ali berhenti memakannya. Kemudian saya buatkan masakan dari gandum dan saya berikan kepada mereka berdua, maka Rasulullah s.a.w bersabda: Ali, nah, ini lebih sesuai bagimu!”
Larangan Rasulullah kepada Ali yang baharu sembuh daripada sakit agar tidak memakan daliah sebagaimana dalam hadis di atas adalah kaedah pencegahan atau berpantang. Buah-buahan yang sifatnya mudah terurai mungkin memberi mudarat bagi mereka yang baru sembuh.
Ketika baru pulih daripada sakit, perut belum cukup kuat kerana ia sibuk bekerja menghakis sisa penyakit dari dalam perut dan badan.
Sebaliknya, Rasulullah menggalakkan Ali mengambil masakan daripada gandum kerana air daripada gandum itu dapat menguatkan tubuh.
Namun, baginda membenarkan pengambilan makanan yang tidak sesuai, tetapi dalam kuantiti sedikit sekadar menghilangkan keinginan.
Perkara menarik mengenai kaedah makanan seimbang yang diajarkan Rasulullah ialah baginda tidak membataskan pada satu jenis makanan saja. Contohnya, baginda menyeimbangkan makanan bersifat panas dengan sejuk.
Dari segi komposisi makanan, baginda tidak pernah mengambil susu dan ikan atau susu dan telur atau daging dan susu atau antara makanan yang kedua-duanya mempunyai sifat panas atau sifat dingin serentak.
Baginda juga tidak mengambil dua jenis makanan yang mempunyai sifat cepat dicernakan dan lambat dicernakan, serentak.
Rasulullah tidak mengambil makanan yang masih dalam keadaan panas atau makanan yang disimpan semalaman, makanan awet atau diasinkan seperti acar kerana semua itu memudaratkan kesihatan.
Kita juga patut mengelak mengambil makanan segera dan minuman berkarbonat, walaupun sedap, tetapi memudaratkan apatah lagi mengandungi perasa tiruan dan sintetik.
Rasulullah gemar makanan yang mengandungi unsur manis semula jadi dan madu malah baginda suka mengambil buah-buahan sebagai makanan tambahan.
Mengenai madu, Nabi mempunyai disiplin pengambilan madu yang baik untuk dicontohi, iaitu mengambilnya pada waktu pagi sebelum sarapan.
Madu dicampurkan dengan air dingin sebelum diminum. Ini bertujuan mencairkan lendir dan membersihkan sistem pencernaan.
Selain jenis dan kuantiti makanan, satu aspek lain penjagaan kesihatan Rasulullah s.a.w ialah cara baginda duduk ketika makan, iaitu dalam posisi ‘mutawarikan’, iaitu meletakkan pinggul pada kedua-dua tumit dan menempatkan telapak kaki kiri di atas punggung kaki kanan.
Postur badan penting dalam menentukan kebaikan ketika pengambilan makanan. Contohnya, baginda melarang
makan sambil bersandar sebagaimana sabdanya bermaksud: “Saya tidak makan sambil bersandar.”
Baginda juga melarang minum sambil berdiri, kecuali jika dalam keadaan terpaksa. Baginda mempunyai disiplin khusus dari segi minuman.
Berdasarkan petunjuk Nabi s.a.w, makruh minum selepas melakukan olahraga atau sebaik selesai melakukan sesuatu kerja berat atau sebaik habis makan atau sebelum makan. Semua itu tidak baik untuk kesihatan. Sebaliknya, biarkan beberapa detik berlalu apabila selesai aktiviti berat atau makan, kemudian minum.
Rasulullah s.a.w mempunyai petua unik ketika minum. Dalam satu hadis dari Anas bin Malik bermaksud: “Rasulullah minum dengan tiga kali nafas. Baginda berkata: Hal itu lebih melegakan dan lebih menyihatkan.”
Maksud bernafas tiga kali ketika minum ialah dengan menjauhkan bekas atau cawan dari mulut, lalu bernafas atau seolah-olah menghisap air yang sedang diminum. Larangan bernafas di dalam gelas ketika minum ditemui dalam hadis bermaksud:
“Jika seseorang di antara kalian minum maka janganlah bernafas di dalam gelas minuman, tetapi hendaklah direnggangkannya dari bibir.”
Dan, pasti yang paling penting dan mungkin dilupakan kita apabila makan atau minum ialah membaca ‘basmalah’ (membaca Bismillah) dan mengucapkan ‘hamdalah’ (Alhamdulillah) apabila selesai. Ia banyak keberkatan dari segi kesihatan.
Rahsia besar Rasulullah s.a.w yang patut menjadi teladan ialah baginda tidak pernah mencela makanan yang tidak disukainya atau kurang enak. Ini terkandung di dalam hadis bermaksud:
“Anas berkata: Rasulullah tidak pernah mencela makanan. Jika berselera dimakannya, dan jika tidak maka ditinggalkannya.”
Justeru, semua orang tidak wajar menunggu hari tua atau berusia lewat 40-an untuk memulakan amalan pemakanan sihat. Mulakanlah sekarang!
Kepentingan menjaga pemakanan dapat difahami daripada hadis Nabi saw yang diriwayatkan at-Turmudzi dari Abdullah al-Ashory, Rasulullah saw bersabda bermaksud:
“Sesiapa dalam keadaan badan sihat, aman dalam penghidupan dan ia memiliki makanan sehari-hari yang cukup, maka seolah-olah dunia ini miliknya.”
sumber dari : 

Tuesday, September 13, 2011

Menanam...

Raya dah masuk hari ke 15, kesan puasa macam dah nak hilang... Macam kena menanam la plk... Menanam sayur atau pun tanam buah... Tanam buah kot bagi buah tu masak ranum...Senang bagi orang, senang orang petik... Tetapi boleh ker bagi buah masak ranum kat orang.... Yang nak buah ni pun aku x kenal... Mungkin yang selalu curi sayur kebun pak mat... mungkin yang amik wet kat masjid freee.... mungkin yang makan daging mentah free... Hurmmm bagi jer la buah tu... Biar ia makin lebat selepas ini, makin subur pokoknya....... Mampu kah aku bagi buah masak ranum ni......



Monday, August 1, 2011

Ramadhan Al Mubarak...

Menggodak buku-buku di awal ramadhan, aku terbaca satu buku lama...... sayu hati ini.....jom layan.....

Ya Rasulullah

Engkau ingin berjumpa dengan mereka,

Kamikah itu, ya Rasulullah?

Engkau rindukan mereka,

Kamikah itu ya Rasulullah?

Engkau dambakan mereka,

Kamikah itu, ya Rasulullah?

Duhai Rasulullah

Engkau ingin bertemu dengan mereka yang tidak pernah engkau jumpa

Kamikah itu, ya Rasulullah?

Mereka yang bibirnya selalu bergetar mengucapkan selawat bagimu

Kamikah itu, ya Rasulullah?

Engkau ingin datang memeluk mereka,

Bagi memuaskan kerinduanmu

Kamikah yang engkau rindukan itu, ya Rasulullah?

Engkau akan datang kepada mereka yang mengunjungimu dengan selawat

Dengarlah selawat kami bagimu, ya Rasulullah

Allahumma shalli ala muhammad wa ala ali muhammad

Maka hadirlah engkau dalam jiwa kami,

dalam mimpi-mimpi kami

Masih kami ingat sabdamu,

"Barang siapa datang kepadaku, aku akan memberinya syafaat di Hari Kiamat."

Labbaika ya Rasulullah, kami datang

Maka. wahai yang mulia di sisi Allah,

Berikanlah syafaat kepada kami di sisi Allah

dari sahabat2.......

Wednesday, July 27, 2011

Macam ni Ke Kite...

Pada suatu hari, Azman, Rahmat, Ali dan Kamal bercadang untuk memancing di sungai belakang rumah mereka. Dalam pukul 5 ptg mereka bergerak ke tempat tersebut. Ketika dalam perjalanan, mereka terlihat bangkai anjing yang telah reput......

'Eiiiii, busuknyer bangkai anjing ni,' Jerit Azman.

'Daging nye pun dah reput dan berlendir', cakap Kamal.

Ali hanya berdiam diri apabila kawan2 nya bersuara.

'Ususnyer pun dah terkuar, banyak ulat. Jijik sungguh anjing ni,' Jelas Rahmat.

'Putihnyer gigi anjing ni', Ali bersuara.

Semua yang lain tergaman dengan kata2 Ali.....

'Aku diajar untuk melihat kebaikan walaupun dalam kejahatan. Aku melihat keistemewaan pada anjing itu, walaupun kite tahu anjing itu binatang yang haram......... ', jelas Ali.

Kesimpulan nyer..... Sudut pandang kite.....

Tuesday, July 26, 2011

Bateri...

Kereta kalau nak stat pun kena ada bateri. Kalau x memang x hidup la. Jam, x ada bateri pun dia x hidup jugak. Dan bila jam x hidup, nak x nak kite akan di tinggal oleh masa.... Kereta kalau x hidup, kite akan ditinggal oleh tempat dan kerja..... Pendek kate (panjang x kate sbb tido), keperluan paling utama adalah bateri...


Petang ni hidup aku berkait dengan bateri. Bateri apa? Bateri kereta...... Pagi tadi masa kuar ngeteh, elok jer bateri. Alih2 petang ni nak kuar ke bandar kereta buat hal pulak. punya la lama dok tekan remote tapi x jugak unclock. Dah la dah lewat janji dengan orang. Menggunakan kepintaran ku yang seberapa ni aku cuba la 'godek2' apa yang patut. tapi tidak berhasil jugak. Last sekali tepon sahabat aku seorang pomen. Kerja tetap dia pomen, part time die inspektor di penjara. Orang kalau dah kepakaran dia, sebut jer masalah apa terus jer tau apa yang rosak. Belum tengok lagi.


Rupanya bateri dah lama daaa... Bateri tahun 2009 lagi.... Dah la lama x pernah chek pulak tu. Apa daaa... So aku pun tukar la bateri dengan bermodalkan RM150.... Huhuhuhu baru cdang nak shopping ptg ni dengan wet tu.... Tapi kena terima dengan senyuman....... says keju.....

Kalau kereta, jam dan sebahagian yang len perlukan bateri, sama la juga kite manusia, perlukan bateri jugak. Dah ad bateri tu jangan x jaga pulak nanti sangkut macam kereta, terus ke batu dua.... so meh kite jaga same2 bateri kite..........

Terima dengan senyuman...

Senyum.... senyum.... senyum dan terus senyum.....

Mungkin kita bisa senyum, mungkin juga kita tidak bisa senyum...

Menerima dengan senyuman mungkin kalau melibatkan sesuatu yang kite suke atau benda yang lucu bagi kite. Tapi kalau benda yang kite x suka dan x minat sukar dan amat sukar untuk kiter senyum....

Adakah korang boleh menerima dengan senyuman kalau.........

1. Kena marah kaw2 dengan org tua

2. Barang2 peribadi korang hilang

3. Orang yang korang sayang meninggal dunia

4. Kena bebel dengan orang samada besar atau budak kecik

5. Kena tipu dengan kawan2, sedare mare

6. Pakwe/makwe korang minta putus

7. X sahur pagi tadi...

8. Anak x nak dengar cakap

9. Suami/isteri xnak teman gi shoppping

10. X pandai2 wat kek atau kuih walaupun dah bnyak kali gi kelas memasak

Pada aku la, mungkin sukar sket la. Andai kata kena masa tu, mungkin amik masa sket la untuk cool down balik. Tapi yang confirm boleh handle lagi no 6 & 7 la.....Kira masih boleh gelak lagi. Tapi bagi sesetengah orang smua benda yang kat atas ni, die boleh cool jer...... sentiasa tersenyum..... hati yang ceria......

Kalau teguran dari orang tua mungkin kite boleh terima seadanya walaupun liat. Tapi kalau yang muda dari kita, mungkin seliat-liatnye. Bagi aku x kisah la dari sape, terima la dengan senyuman. Terima dengan hati terbuka ada benda yang dia lebih dari kite.......... senyum sokmo

Sunday, July 24, 2011

Adab kita.. 2

Salam..

Lama sungguh menyepi. Menyepi tanda sunyi atau menyepi tanda bizi.....

Mungkin menyepi untuk memuhasabah diri, ok kot... hahhahhaha.. ade ker....

Bercerita tentang adab, jom kite check kite beradab ker tidak :-

1. Bila jawab telefon dgn kawan, ayat pertama yg keluar selepas hello, WEII, APA LA KO...
2. Gi umah kawan, sedare, gi tangan kosong jer...
3. Gune handpon atau barang member selamber jer
4. Menyampuk bila org tengah bercakap
5. Bersembang bila org bercakap
6. X silent kan telefon masa meting, kursus atau paling jahil masa solat dalam masjid... tambah2 Jumaat..
7. Makan sendiri x pelawa pun ayah mak adik beradik atau kawan makan bila kite makan drg ada kat sebelah
8. Lalu depan org tuan selamber jer...
9. Tengok jer orang tua angkat juadah
10. Buat2 tido masa kat LRT bila tengok org tua berdiri
11. Selamber jer kutuk pak aji  pakai helmet terbalik...
12. Laju jer hon org kalau rasa kereta drg lambat..
13. X suke pakai baju melayu bagi lelaki, bj kurung bg pompuan
14. keluar bilik kuliah kalau rasa pensyarah x best
15. Tido bila pensyarah dok ngajar
16. Wat2 tido bila mak tengah bebel...
17. Makan ayam goreng sampai habis walaupun korang tau adik korang sgt suke ayam tu..
18. Beli air untuk diri sendiri walaupun kite kluar dengan family
19. Bagi isteri dok depan, mak ayah dok belakang masa naik kereta...
20. Selamber jer baring kat ruang tamu, walaupun jiran kate wat la mcm rumah sendiri...

Wednesday, July 6, 2011

Ish Die Bebel La....

salam....

Bebel, satu perkara yang orang selalu dan suke buat tetapi x suke di gemari dan di dengari oleh orang jugak. Binatang pun kadang2 jer dengar. Tu pun lari jugak. Aku rasa bukan kite je x suke kena bebel, malah binatang pun. X caya cuba korang bebel kat binatang. Paling berani cuba bebel kat anjing. kite tengok. Mau kena gigit tangan tu. Terus kena penyakit anjing gile. Bebel sampai tua la.... hehhehhe

Aku kalau kena bebel, memang x suke.... tapi itu dulu la masa mude2. Darah tengah panas tengah masak orang kate. Sekarang ni boleh la dikawal tapi tu pun ada batasnyer jugak la hihihi.... Dulu kalau kena bebel masa kat sekolah, rasa mcm nak balik jer. Rasa nyesal giler datang sekolah. Balik rumah kena bebel pulak dengan mak. Lagi la menambahkan kebosanan. Puncanya mesti la salah sendiri kan.

Tap itu dulu la.Sekarang ni aku rasa, orang membebelkat kite tanda orang tu sayang kat kite. Beruntung beb kalau orang membebel. Kalau orang tua ke apa ker x bebel, hidup macam xad life la. Kepada korang yang muda atau tua tu, sekali sekala dengar la orang bebel. Kite amik yang baik jer dari bebelan dia tu. Yang buruk jangan la ikut..... Jom Kite membebel..... ada aku kesah...


Monday, July 4, 2011

Adab kita..

Salam...

Lama jugak aku tidak mencoret kat blog ni. Buzy sekejap..
Aku rasa rakyat malaysia dah kurang adabnyer sesama manusia. Boleh dikatakan sifat ketimuran kite macam dah terhakis zaman,khususnye bangsa kite. Kalau dulu bangsa kite diangkat, diagung, dijulang sebagai satu bangsa yang beradab,sopan santun berbudi bahasa, tapi kini, bangsa kite yang paling kurang ajar.

Aku terpanggil untuk bercakap pasal bangsa bukan sebab aku terlibat dengan parti politik berkaitan bangsa.... Tidak kawan..... Parti aku parti GERAKAN (bukan BN), x gerak x makan.... Sekarang ni aku tengok bukan budak2 je yang kurang ajar tapi orang dewasa pun sama. Xtau la esok2 macam mana dengan anak cucu kite...huhhhuhuu....

Dan bagi aku paling kurang ajar dan adabnyer bile kite ke majlis keagamaan atau kematian. Dalam 2minggu ni aku banyak menziarah kawan2 yang kehilangan orang2 yang tersayang. Bagi aku melawat tu sangat bagus tapi yang melawat tu biar bajunyer bersopan sket,kena pada majlisnyer. Cuba bayangkan menziarah majlis kematian, pakai jean koyak,baju tshirt hitam tengkorak,pakai gelang. Yang perempuan datang berbaju kurung  dah cantik tapi jarang sampai menampak bra nyer.

Yang paling xleh tahan, bila kita menziarah orang meninggal sekurang2 nya ada jugak la keinsafan sket. Ni x, siap boleh gerak borak, gelak2 cite pasal orang sana orang sini. Hormat la majlis der. Kalau rasa x boleh nak hormat baik xyah gi. Baik dok umah saje.

Thursday, June 23, 2011

Permainan rakyat

salam...

Petang ni aku rasa teringat satu permainan atau sukan kalau waktu ni aku main masa kecik2 dulu. Sekarang ni pun kecik jugak x besar2. Biasenye kalau petang2 macam ni aku n the gang port kat umah Sarah. Lawa ooo minah ni walaupun kecik lagi. Sebab apa port umah dia, sebab laman umah dia besar. Jadi banyak la game kitaorang boleh main kat depan umah dia.

Waktu yang biasa kitaorang main area dalam kul 5 ptg. Kalau tempat lain mau kul 330 dah stat tapi ni kalau stat awal mau kena pelangkung dengan bakal bapak mertua aku, bapak sarah hihihiihi..... Game peberet kitaorang ialah 'Coh' atau ikut bahasa melayu nye galah panjang. Tempat aku jer kot panggil macam tu heehhehehehe.. Game ni selain menguji minda kreatifivi, ia jugak menguji stamina. Boleh pancit woooo....


Memang penat giler. Tapi ni la paling best. Sampaikan dah magrib pun x hingat. Dah kena ligan pulak dengan tok imam.

Selain game ni banyak lagi game yang aku main, sampai x teringat la katakan. Tapi tu game kanak2 zaman aku la. Zaman sekarang diaorang dah x main dah bende ni. Main PSP,XBOX atau ngadap PC jer... Rugi woo. So kalau korang ada anak make sure la anak korang tahu pasal sukan rakyat ni. Jangan sampai mat saleh pulak yang ajar anak kiter pasal sukan rakyat......




Wednesday, June 22, 2011

Dia isabella

salam....

Hari ni aku nak berkongsi satu buku dengan korang. Ni dah kali kedua aku habiskan bacaan aku tentang buku ini. Tajuk die "Aku, Isabella dan Tok Kenali".

Buku ni aku beli 2 minggu yg lepas kalau x silap. Pada bacaan pertama aku amik masa 2 hari tuk habiskan buku setebal 158 muka surat ni. Member aku cakap lama jugak nak habiskan buku tu sedangkan die boleh habiskan dalam masa 3 4 jam jer kalau buku setebal itu. Bagi aku kalau sekadar baca memang 2 jam boleh habis. Tapi kalau baca samabil kepala ke lain memang lambat sket la. Aku kan kuat berangan hahhahahhahha...

Untuk bacaan kali kedua ni aku amik masa lama sket, 1 minggu. Lama tu. Sebab apa, sebab sambil baca sambil otak memikir sekali.

Apa yang aku belajar dari buku ni. Banyak dan sangat banyak. Nak tau kena baca. Pada pandangan aku la, kalau buku ni kalau boleh better beli dari pinjam. Tak rugi melabur dalam ilmu ni. Besok anak cucu boleh baca sekali.

Lagi satu jangan segan pulak nak beli buku ni. Bukan bermakna kite beli ni atau buku lain, kite penyokong pada parti itu. Memilih parti hak individu, terpulang kat kite nak pangkah mane. Jadi jangan segan tuk beli buku.

Tidak bermakna aku menyukai mu, aku sangat suke pada mu dan tidak bermakna aku membenci mu aku sangat benci pada mu.Mungkin aku menyukai mu sebab aku membenci mu dan aku membenci mu sebab aku suka pada mu........

Friday, June 17, 2011

Sentuhan Ajaib....

Mungkin korang pernah dengar cerita mitos atau dongeng dulu2 kala, Tangan Ajaib...... Kalau x pernah meh aku cerita kat korang....

Mula-mula tepuk tangan dulu......
Ok dah tepuk... Sekian terima kasih.... Hehehehe tu trick yang aku kena masa kecik2 dulu dengan bapa sedare aku....

Alkisah dalam sebuah kampung Serendah Kaki, tinggal seorang pemuda bernama Kasim. Oleh kerana Kasim dilahirkan dalam keluarga yang kurang berada, habis sahaja sekolah Kasim terus bekerja. Bermula bekerja sebagai pencuci pinggan di sebuah Hotel, Kasim di naikkan pangkat satu demi satu kerana kerajinan dia. Akhirnyer dia menjadi seorang pengurus besar di Hotel tersebut.

Setelah lama bekerja sebagai pengurus besar hotel tersebut, Kasim mengambil keputusan untuk berhenti dan ingin membuka hotel sendiri. Alhamdulillah dengan kesungguhan dan tekadnyer, dari sebuah hotel, Kasim berjaya memililki 46 buah hotel di seluruh dunia. Walaupun Kasim telah memilki segala2 nyer tapi tidak puas dan masih mencari lagi kemewahan, kerana impian Kasim dia ingin memiliki segala-galanyer.

Berlaku satu keajaiban. Kasim dianugerahkan satu keistimewaan atau kelebihan berbanding orang lain. Setiap benda yang di sentuh oleh kasim akan bertukar menjadi emas. Bukan kepalang lagi kegembiraan Kasim dengan kelebihan yang diperolehi itu. Semua perabot yang ada di rumah nyer, Kasim tukarkan kepada emas. Batu-batu atau kayu-kayu di sekeliling rumahnyer beliau tukar kepada emas dan menjualnyer. Kasim menjadi orang paling kaya dalam dunia. Walaupun begitu kasim masih tidak lagi puas. Dia mahu lebih lagi daripada itu.
Kadang2 Kasim rasa sukar kerana memiliki kelebihan ini, makan kena bersuap, 24 jam terpaksa memakai sarung tangan dan tidak boleh menyentuh sesiapa walaupun isteri atau anak2 nyer. tetapi Kasim puas kerana dia menjadi orang yang paling kaya dalam dunia.


Pada suatu pagi, Kasim terkejut apabila terdengar bunyi mercun yang kuat yang dimain oleh anaknyer. Kasim rasa marah, lalu dia turun kebawah dan terus menampar kedua anak2 nya. Saat itu anaknyer bertukar menjadi emas. Melihat keadaan itu isterinyer datang menerpa kearah Kasim dan isterinyer bertukar menjadi emas juga. Kasim rasa menyesal dengan tindakan nya itu tetapi apakan daya nasi sudah menjadi bubur. Kalau sebelum ini isterinya yang menyuapkan makan minumnnya sekarang tidak lagi kerana semua benda yang di sentuhnya akan bertukar menjadi emas..........


Moral of the story..... Korang pikir la sendiri...... 

Si Ceri....

Salam jumaat buat sesiapa yang jumpa hari jumaat.......

Bagi aku antara pagi yang sangat tenang adalah pagi hari jumaat. Sebab apa? penghulu segala hari. Nak tau lebih baca post aku sebelum ni pasal hari jumaat.... :)

Pagi ni agenda aku yang paling utama selepas bangun,basuh baju ialah amik barang kat rumah member. Semalam dia datang rumah aku, pesan suh datang umah dia pagi amik barang..... Barang apa? Haaaa durian kampung.... heeeeeeeeeeeee..... Aku suke..... Yea la duk taman mana nak dapat durian kampung kalau x beli kat kedai. Tu pun harga mau gegar punya. Buah dah hujung katakan.

Selepas amik dalam 10 biji aku pun chow la dengan member rumah. Destinasi seterusnyer? Kedai makan, nak cari  sarapan. Perut kena isi dulu sebelum santap durian. Tapi len la kalau perut korang perut 'the mask' boleh masuk apa jer. Perut aku, kena bedal dulu baru leh santap durian....

Puas aku pusing2 cari kedai untuk sarapan, aku pilih la kedai yang dok bawah pokok ceri. Kenapa aku pilih kedai dekat dengan pokok ceri, sebab sepanjang perjalanan aku dari rumah member aku tengok banyak kedai yang ada pokok ceri. Hurmmm ada apa2 makna ka pokok ceri ni. Pelaris kot..... Aku kena wat siasatan ni hehehhehee. Boleh katakan dari 6 kedai yang aku tengok 4 dari kedai tu ada pokok ceri.



Tapi pada pandang aku yang berapa nak pandai ni mungkin sebab pokok ni cantik kot..( sedapkan hati)...
Pada aku bawah pokok ceri ka, pokok langsat ka, pokok rambutan ka, janji kedai dia bersih, makanan dia sedap lagi halal, aku makan jer.


Mungkin juga ada rahsia di sebalik pokok ceri ni..................




Ni bukan buah tapi kereta Chery, kereta buatan China kalau x silap aku la

Thursday, June 16, 2011

sang serigala

Salam...

Pernah main salji? aku pun belum pernah......
Pernah dengar Antartika? aku pernah tapi belum sampai...
Pernah dengar tentang serigala kat sana? aku sekadar tengok tv sahaje..... tu kat animal planet...

Hari aku nak cerita pasal serigala eskimo ni. Kalau korang nak tau serigala eskimo ni susah kalau nak memburunyer. Ini kerana serigala ini boleh mengesan musuh dalam jarak yang jauh dan lari menyelamatkan diri. Mereka mempunyai deria bau yang sangat hebat.

Oleh kerana kesukaran untuk memburu serigala ini, apa yang dilakukan oleh orang2 eskimo? Mereka menyediakan bilah2 pisau nipis dengan mata yang sangat tajam. Pisau2 ini direndam semalaman di dalam darah haiwan.

Kemudian keesokan harinyer mereka meletakkan bilah2 pisau ini di laluan serigala. Serigala yang mempunyai deria bau yang hebat ini akan mula terangsang kepada bau darah daripada hembusan angin dan membawa mereka ke tempat pisau tersebut.

Tanpa berlengah lagi serigala itu akan menjilat bilah2 pisau itu dengan rakusnye. Setelah sekian lama menjilat, barulah lidah terasa pedih sangat. Tapi sudah terlewat kerana lidah mereka sudah luka teruk dan koyak dengan hirisan2.

Serigala malang ini biasenyer akan mati. Darah yang tidak berhenti keluar dari luka yang dalam. Bagi yang mampu bertahan pun akan mati kebuluran, dan kemudiannyer akan sakit, lidah akan busuk dan tidak dapat makan apa2. Dan akhirnyer dalam cuaca sejuk membeku, semuanyer akan mati bergelimpangan dan bangkai akan berselerakan di mana-mana.

Apa yang kita boleh pelajari dari cerita serigala ini. Kalau la serigala ini melihat pisau yang berkilat2 pasti dia x akan menjilat pisau itu. Tetapi apabila di umpan dengan darah haiwan, die tertipu dan menjilat dengan rakusnyer. Keghairahan terhadap darah.

Jadi berbalik kepada kite. Apa yang perlu kita sedari adalah banyak sekali perkara seronok, menghiburkan dan indah pada pandangan nafsu, sebenarnyer membinasakan. Keghairahan mematikan pemikiran, membutakan hati lantas mendorong untuk melakukan perkara keji. Dan pada ketika itu amat sukar untuk kiter melawan amukan nafsu yang meledak......



Friday, June 10, 2011

Hari buang Tebiat...

Semalam, aku rasa macam buang tebiat sket la. Sebab apa aku cakap mcm tu..... Hurmmm aku pun x pasti sebab aku rasa aku memang buan tebiat... hahahahha

Aku memang ada satu tabiat.....Tabiat apa? Tabiat pantang ada wet lebih......mesti nak joli..... Beli baju? bukan taste aku beli2 baju ni. Cukup yang dah ada jer. Baju aku window shopping jer....Hahahhaa...

Semalam dalam poket aku ada lebihan RM100... So apa buat......Tempat first sekali aku gi kedai buku bajrai pasar melayu batu pahat. Ronda dalam area kedai tu dalam 1jam baru jumpa 2 buah buku yg berkenan. Rasa dah boring cari apa yg nak xjumpe,aku ke port ke 2, popular bpmall.....

Tak ingat berapa lama aku kat dalam tu,tapi perasan la salesman die dok usha aku lama sebab baca buku tapi x beli.... Kat sana sempat la sambar 6 biji buku, 2 majalah....... Kira punya kira memang ckup RM100........kenyang n puas....

Menyepi....

Salam jumaat buat semua......

Dah hampir 2 minggu aku x update blog aku ni.... buzy sgt ke aku ni sampai x sempat tu... xada la teman.... biase2 saje. Ada orang lagi buzy dari aku.... aku ni sekadar wat sibuk jer....hahhahha

Dalam 2 minggu ni banyak sangat2 benda aku belajar. Boleh katakan semua perkara berlaku ni diluar kotak pemikiran dan keupayaan aku. Boleh jatuh tercelepuk kalau x betul2. Memang x sangka sungguh. Bila pikir2 balik,betul ke x betul benda ni. Tapi bila dah berlaku baru aku tau ia memang betul2 terjadi...... Kite serah kat Dia.... Dia lebih berkuasa.....

Tapi syukur alhamduLILLAH masih ada lagi kesempatan dan peluang tu aku........... Sesunnguhnya bersabar lah wahai insan.....

Thursday, May 26, 2011

Melihat Bibir....

Hari ni aku nak ajak korang layan artis.... Apa macam boleh ker.... Bukan apa sekadar mengikuti perkembangan semasa bibir tebal orang cakap. Kenapa aku nak cite pasal diorang ni. Bukan dorang ada bagi royalti kat aku atau nak isteri aku pun.... tetapi saje aku nak kongsi persamaan mereka ini.

Apa persamaan mereka. Haaaa meh kite layan sama2... Tapi paling penting kite tengok dalam sudut kebaikan jangan tengok dari sudut keburukan. Meh kite tengok same2 apa persamaan mereka...




Liyana Jasmay



Kilafary........



Anjelina Juuuli.....


Wednesday, May 25, 2011

maafkan la....

Hari ni aku nak berkongsi satu cerita yang menarik tuk di buat pedoman dan panduan semua. Jom sama2 amik iktibar yea....

Dua orang sahabat karib pergi mengembara melalui sebuah padang pasir yang terbentang luas. Di tengah2 perjalanan itu berlaku sedikit perbezaan pendapat yang membawa kepada pertengkaran. Akibat tidak dapat mengawal perasaan & kemuncaknyer kemarahan, seorang telah memukul sahabatnyer.

Dengan penuh rasa hiba, sahabat yang dipukul mengambil ranting kayu dan menulis di atas pasir :

    "Hari ini sahabat baikku telah memukulku."

Mereka kemudiannya meneruskan perjalanan bersama-sama. Setelah lama berjalan, mereka sampai di sebuah lembah subur dengan tasik yang dingin. Tanpa berlengah sahabat yang kena pukul tadi terjun ke dalam tasik tersebut untuk menyejukkan tubudnya. Tiba2 dia gagal mengawal diri dan mula tenggelam ke dasar tasik.

Sahabatnya terjun dan berjaya menyelamatkannanya. Setelah naik ke tepi tasik tersebut, dia mengucapkan terima kasih dan memahat pada seketul batu tulisan:

     "Hari ini sahabat baikku telah menyelamatkan nyawa ku."

Sahabatnya bertanya, "Tadi sewaktu aku memukulmu, engkau menulis di atas pasir dan sekarang engkau memahat di atas batu?"

Jawab sahabat tersebut, "Aku menulis di atas pasir kerana ia akan hilang di tiup angin, aku memahat di atas batu supaya aku mengingatinya sehingga bila2.."

Begitulah dengan kehidupan ini, ada perkara yang menyedihkan, kesakitan yag ditanggung, keperitan dan kegagalan dalam setiap penderitaan, tulislah di atas pasir, biarkan ia singgah cuma sebentar dalam ingatan agar kita segera boleh melupakannya. Namun sebaliknya, apabila kita mengecap nikmat daripada Allah atau menerima kebaikan daripada orang lain maka pahatlah ia dalam hati agar kita terus kekal mengingatinya sampai bila-bila.

Rahsia untuk mendapat ketenteraman dan kedamaian hakiki: Lupakan dan maafkan segala kesalahan orang lain kepada kita sebelum tidur dan pejamkanlah mata untuk merasai nikmat dan kesyukuran yang kita kecapi.

Kebencian dan dendam yang kita bawa sehingga ke dalam tidur menjadi seperti racun yang direngguk, bisanya menyelinap ke seluruh tubuh dan kemudian membunuh kebahagian dan kedamaian diri.

Jom kita "Tidur bersama kesyukuran , Jangan tidur bersama kesedihan".......



secret recipe...


Aduan tentang dna babi dalam bahan2 ramuan secret recipe...
Aduyaiiii ada lemak menatang ni lagi.. Apa da semua makanan kat negara kite ni dah berapa yakin nak makan la kalau macam ni. Cakap jer negara islam tapi soal halal haram buat pelekeh jer ni.

Bahaya wooo bab makanan ni. Kalau sebelum ni kecoh tentang kopi pra babi. Ni kek pra babi pulak..... Macam mana nak bagus kat dalam kalau dok makan benda x elok.

Kalau korang nak detail cuba la lawat laman web jakim.....

link: http://203.217.178.220/ehalal/index.php?ty=directory&type=P&cari=secret%20recipe

Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011:
Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011 
telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut. 



Kalau macam ni baik makan nasi lemak daripada makan kek la der......



Masa Menangis..


Masa menangis - Bob Lokman

by hmetro.com.my

MEMETIK kata-kata Bob Loqman, 47, dalam bukunya yang bertajuk Aku, Isabella dan Tok Kenali: “kita yang sentiasa dalam kesibukan dengan nikmat dan candu dunia kadangkala terlupa bahawa kita setiap hari diziarahi malaikat maut. Maut yang tidak mengenal usia, bukan syarat tua atau muda.’ Rintihnya lagi: ‘masa untuk menangis sudah tiba selepas panjang masanya aku ketawa.’

Bob atau nama penuhnya, Muhammad Hakim Loqman, yang kini berada dalam ‘alam baru’ kehidupannya, tidak pernah mengatakan menjadi anak seni itu salah, namun keadaan sekeliling boleh ‘melemas’ dan ‘menenggelamkan’ mereka menjadi alpa pada janji mereka kepada Yang Maha Esa.


Sejak kecil Bob diasuh dengan ilmu agama yang secukupnya. Meningkat usia remaja, dihantar ke sekolah Arab, Maahad Hamidiah di Kajang dan menghabiskan pengajian hingga ke peringkat Empat Senawi. Menyedari ada yang memandang sinis dengan perubahan hidupnya itu, Bob tidak berkecil hati sebaliknya terus memanjatkan doa agar Allah SWT menetapkan hatinya.

Rabu lalu, wartawan SELEBRITI, NOR AKMAR SAMUDIN, bertandang ke kediamannya di Saujana Akasia, Sungai Buloh. Bob dengan nada yang cukup tenang menceritakan lembaran baru hidupnya.

KESEDARAN paling besar untuk berubah datang ketika saya terlantar di hospital, menjalani pembedahan dalam perut akibat ulser. Bersebelahan katil saya ada seorang pesakit. Siangnya dia ceria, lalu saya berbual-bual dengannya. Pada sebelah malamnya dia sudah tiada, pergi buat selama-lamanya. Ya Allah! 'Aku pula macam mana? Entah bila pula aku akan menyusulnya'. Perasaan cuak dan takutkan kedatangan maut membuatkan hati tidak tenteram. Persediaan saya untuk menghadap Allah SWT, belum cukup, semuanya serba kekurangan. Tiba-tiba saya teringat, apa gunanya rumah dan kereta besar kerana bila mati kita akan tinggalkan segala di dunia ini melainkan kain kapan dan amalan yang baik. Kejadian itulah menjadi titik baru dalam hidup saya. Setiap orang mesti melakukan perubahan dalam hidup dan perubahan yang berlaku pada saya terjadi secara perlahan-lahan iaitu sejak tiga tahun lalu tetapi tiada yang tahu. Selain peristiwa yang saya ceritakan tadi, saya mula terasa hendak berubah selepas berkahwin kali kedua (Norelawati Daud, 33). Perkahwinan pertama saya hanya bertahan enam tahun. Kemudian saya hidup menduda selama enam tahun, barulah bertemu jodoh semula dengan isteri baru ini. Tetapi ketika itu saya masih berlakon dan rasa untuk berubah itu tidaklah begitu kronik. Kemudian saya diserang penyakit ulser sehingga saya terpaksa dibedah. Keadaan itu membuatkan hati saya semakin kuat mencari hala tuju yang betul dalam hidup ini.

Selepas menghadapi kematian pesakit sebelah katil dan penyakit saya pulih, saya mula mendaki tangga masjid dan mendengar kuliah agama. Daripada situ saya berjumpa ramai ustaz dan mendalami ilmu agama dengan mereka. Perlahan-lahan saya masuk tarikat dan menyertai pergerakan Islam. Sejak itu, orang mula panggil saya mengajar dan memberi ceramah agama walaupun ilmu di dada belum cukup. Namun ustaz-ustaz yang saya berguru dengan mereka menggalakkan saya menerima jemputan itu kerana kata mereka sambil belajar dan mengajar, Allah SWT akan menambahkan ilmu kepada kita. Untuk berubah ke arah kebaikan bukan senang, banyak rintangan. Apabila saya mengambil keputusan berhenti berlakon, bapa saya pun risau, bimbang anak isteri saya tak makan. Dugaan datang lagi, tiba-tiba tawaran berlakon datang mencurah dan kalau dicongak bayarannya dalam RM48,000. Alhamdulillah, saya mendapat isteri yang memahami perjuangan saya dan minta saya menolak tawaran itu. Kemudian masalah lain pula datang apabila rumah yang saya diami sekarang kena potong bekalan elektrik.

Tawaran berlakon datang lagi. Sekali lagi isteri mengingatkan niat saya untuk berubah dan hampir seminggu kami bergelap. Saya juga bercadang menjual banglo ini yang dibeli ketika saya masih berlakon kerana tidak mampu duduk di rumah besar ini. Saya merancang dengan wang hasil jualan banglo ini saya akan membeli sebidang tanah di pinggir kota, buat rumah dan tinggal di sana. Dapatlah saya belajar agama dan berzikir untuk menguatkan iman. Namun Allah SWT itu sudah menyediakan ‘perancangan’ lain untuk saya di mana selepas itu saya mendapat banyak jemputan mengadakan ceramah, menjual buku, kitab dan apa saya yang halal untuk menyara anak isteri. Alhamdulillah, Allah SWT memberikan rezeki dari jalan yang diredai-Nya dan saya sekeluarga dapat terus menetap di banglo ini. Sekarang saya berceramah di seluruh negara mengajar ilmu Tauhid dengan mengambil contoh kehidupan saya sendiri. Apabila saya ingin mengubah cara hidup, saya tak kata bidang lakonan itu salah. Apa yang salah adalah rencah-rencah di dalamnya. Sebaik saja kita keluar rumah tengok perempuan tidak bertudung sudah berdosa tetapi masyarakat menganggap ia perkara biasa dan bukan kesalahan besar. Bertudung adalah wajib.

Saya tak salahkan pelakon tetapi keadaan sekeliling menjadikan bidang lakonan itu nampak tidak betul. Disebabkan itu, saya tidak boleh meneruskan kerjaya lakonan kerana timbul konflik dalam diri. Saya belajar agama tetapi masih hendak berlakon dan pada waktu sama, saya tak tahu sama ada rezeki yang saya dapat itu halal atau haram. Apabila kita tidak pasti kedudukan rezeki yang kita dapat itu, macam mana ia dikira syubhah iaitu perkara yang tidak diketahui hukumnya oleh orang ramai, yang masih samar-samar halal atau haramnya. Ada kala tiba waktu solat, produksi masih membuat penggambaran, jadi di manakah keberkatan rezeki yang kita cari? Pada bulan puasa pula, ramai yang mengabaikan tanggungjawab mereka. Dalam usaha membentuk diri sendiri ke jalan kebaikan, kita kena mencorakkan masyarakat sekali. Misalnya, saya tak boleh melarang anak-anak saya daripada bercampur gaul dengan masyarakat. Jadi kita kena mengajak sama masyarakat untuk berubah, barulah kita akan mendapat persekitaran yang sihat kerana kita saling menyokong ke arah kebaikan. Apabila belajar, saya kena beramal dengannya. Sejak kecil saya memang sudah ada asas agama. Apabila kita belajar ilmu Allah SWT, kita akan tahu kenapa kita dilahirkan dan apa janji kita pada-Nya. Saya berdakwah di serata tempat termasuk ke sarang judi dan tempat orang main burung. Saya ke sana tidak lama, dapat bercakap sekejap dengan mereka pun jadilah. Saya akan bercakap mengenai hidup dan mati kerana setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Barangkali ada yang mempersoalkan sejauh mana perubahan saya ini akan berkekalan. Pada saya itu semua kuasa Allah SWT, untuk berbuat kebaikan pasti datang godaan. Justeru kita kena berusaha menguatkan iman di dada. Seiring dengan perubahan, pasti ada ujian-Nya. Pun begitu Allah SWT akan memberi ujian kepada setiap hamba-Nya mengikut kemampuan mereka tetapi ramai yang tak tahan, tak sabar dan tidak reda. Artis misalnya, asyik menjadi perhatian masyarakat sekeliling. Tak seronoklah kalau hanya memandu kereta kecil, hendak juga melaram dengan kereta mewah. Godaan yang macam itulah ada sesetengah artis yang sudah berubah gagal mempertahankan iman mereka. Iblis dan syaitan akan terus memainkan peranan mereka. Semuanya berlaku kerana terlalu mengikut kehendak duniawi dan terpaksa patuh kepada pandangan masyarakat.

Jangan jadikan rumah besar dengan pagar tinggi satu kemegahan kerana rumah yang berkat apabila tetamu boleh datang sampai ke muka pintu rumah kita. Untuk menambahkan lagi keberkatan itu, apabila ada kelapangan ajaklah rakan dan jiran tetangga bertandang ke rumah serta jamu mereka dengan rezeki yang kita ada. Sekiranya tidak sibuk, saya mengadakan tazkirah di rumah dengan mengajak jiran berdekatan mendengarnya sebagai saling ingat mengingati. Ada juga artis yang datang mendengar ceramah saya di masjid di mana saya pernah nampak Adam AF dan Wahid Senario. Apabila M Rajoli meninggal dunia, ramai pengarah drama mahu saya menggantikan tempat Allahyarham. Ilmu agama M Rajoli sangat hebat dan saya belum sampai ke tahap itu. M Rajoli terus berlakon kerana imannya sangat kuat dan mampu menepis segala godaan duniawi. Saya pula perlu belajar lagi untuk menguatkan keimanan saya terhadap Allah SWT. Saya tidak memandang rendah kepada sesiapa pun kerana urusan ibadah kita, hanya Allah SWT yang tahu. Rahmat Allah SWT terhadap hamba-Nya sangat luas dan kita tidak mampu membalasnya. Nikmat bernafas dan mata melihat pun sudah cukup besar. Kita mesti belajar mengenali Allah SWT dan barulah kita berasa takut dengan-Nya. Sebenarnya sejak dulu, saya tak minat berlakon tetapi saya terpaksa melakukannya demi mencari rezeki. Saya juga menulis lirik lagu dan pernah dapat royalti hampir RM100,000. Tetapi selepas kemunculan ramai penulis lirik, saya tinggalkan bidang itu. Kini, semua yang saya lakukan dulu tinggal sejarah. Mengenai Awie yang melahirkan rasa tidak puas hatinya pada saya baru-baru ini, saya tak marah. Kami kawan lama dan Awie seorang yang sangat baik hati. Emak bapa dia pun orang baik-baik. Apabila saya berubah, saya mahu mengajak Awie sekali kerana saya sayangkannya. Apabila kita menganjur atau mengadakan konsert, banyak dosanya.

Jadi saya mahu mengajak Awie belajar agama dengan guru agama bertauliah berpandukan al-Quran dan kitab lama di Shah Alam. Tetapi Awie tidak jawab panggilan saya sehinggalah ceritanya keluar dalam akhbar. Saya tak kisah dan saya pasti kalau berjumpa dengannya nanti, kami tetap boleh ketawa bersama. Bukan saja Awie malah ada juga ustaz yang memperlekehkan perubahan saya ini, jadi apalah sangat saya hendak ambil hati dengan komen Awie itu. Berjuang untuk agama tidak semestinya kita terpaksa mengangkat senjata tetapi ia adalah perjuangan hati. Saya dalam proses menulis buku Mendaki Nafsu yang sudah siap 30 peratus. Ia cerita mengenai perjuangan manusia menukar nafsu amarah ke nafsu kamil (kebaikan).

Kalau kita hendak tahu sama ada hidup kita di dunia ini berkat atau tidak, tengoklah siapa yang datang pada hari kematian kita dan siapa yang menghantar kita ke kubur.

Mungkin ramai yang ‘menghantar’ tetapi dalam ramai itu, ada juga yang tidak tahu membaca al-Fatihah. Jadi, macam mana mereka mahu sedekahkan al-Fatihah kepada si mati. Kita menziarahi orang mati untuk mengambil iktibar. Kita mahu ke ke syurga Allah SWT yang tiada ternilai itu dan bukan ke neraka-Nya yang menyediakan seksaan amat berat. Justeru, bersedialah secukupnya sebelum kembali ke sisi-Nya.”


_________________________________________________________________________________

Sumber : http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Masamenangis/Article/artikelMA

Tuesday, May 24, 2011

Mendongak Ke langit ..... Siri 3

Tin tin tin......
"shasa o shasa....", jerit Zul.
"Aku dengar la. Macam la aku pekak", balas Shasa.

"Mie aku ikut x?, tanya Shasa.
"Ada, jap lagi sampai la tu. Die beli ais jap", jawab Zul.
"Ini yang aku suka ni. Tak makan pun takpe la janji dia ikut", cakap Shasa.
"engkau ni aku tengoh macam dah kemaruk giler dah. Engkau yang dok tergila-gila kat dia. Aku rasa dia xad pun respon kat kau", jelas Zul.
"takpe janji aku dapat kuar dengan dia jadi la", balas Shasa.

Shasa si gadis genit yang menjadi kegilaan ramai pemuda, terutama lelaki di pejabatnyer di Syarikat Telekom Batu Pahat. Walaupun keayuan dan kecantikannyer seakan-akan artis Lisa Surihani, tetapi dia tidak dapat menambat hatisi jejaka yang bernama Mie. Sekadar bertepuk sebelah tangan dan mengharap bulan jatuh ke ribanya. Sudah ramai jejaka lain yang ingin mencuba menambat hati Shasa tetapi cintanyer pada Helmi tidak dapat dibuang dengan mudahnyer.


"Hai Shasa", sapa Mie.
"hai Mie", jawab Shasa dengan nada malu-malu. Tergambar mukanyer yang putih melepak itu kemerah-merahan akibat malu.
"semua barang-barang dah siap ker", tanya Mie.
"a'a dah. Sesudah subuh lagi I dah siapkan", jawab Shasa.
"Kalau macam tu jom la kite gerak sekarang. Kalau lambat nanti jem pulak kat dalam tu", pinta Mie.
"Ok. Mie I nak tumpang kereta U boleh. I malas nak bawa kereta. Boleh kan", pinta Shasa dengan nada manja.
" Boleh xad masalah. Lagipun I dengan Sam jer", jelas Mie.

Perjalan dari Parit Raja ke Air Terjun Bekok mengambil masa dalam 1 jam setengah. Itu pun kalau jalan  tak jem. Kalau tidak boleh sampai ke 2 jam lebih.
Disebabkan cuti Hari pekerja, suasana di kawasan air terjun itu sesak dengan orang ramai.

"huh ramai sungguh orang kat sini", cakap Pejo.
"kita nak port kat mana ni", tanya Sam.
" Port kat atas sekali la. Mungkin tak ramai orang kat sana. Diaorang malas nak naik ke atas". cakap Mie.
"ok jom", balas ikwan.


bersambung........................

Pesanan Orang Lama...

Seorang lelaki kaya menegur jirannyer seorang pakcik tua, "rajin pakcik tanam pokok".

"xada lah dari x buat apa2 baik tanam pokok ni, boleh kuar peluh", balas pakcik tua.

"Tetapi, kenapa pakcik tanam pokok durian ni. Kan pokok durian ni nak makan hasilnyer 3 4 tahun. Minta maaf  ckap la, mungkin pakcik pun x sempat nak merasa durian ni. Kalau saya la pakcik, saya tanam pokok yang hasilnyer saya boleh makan sekarang", kata lelaki kaya.

"Memang la kalau ikut usia pakcik, memang xleh merasa pun. Tapi pokok ni pakcik tanam untuk anak cucu pakcik. Kalau sebelum ni pakcik makan hasil daripada usaha bapak & atuk pakcik, biar la apa yang pakcik tanam ni orang lain yang oleh makan", jelas pakcik tua.

Pesanan Orang Muda..

Pada suatu petang, seorang pakcik tua sedang berehat di sebuah bangku kat taman bunga. Sedang pakcik tua itu berehat, datang seorang pemuda.
"Pakcik, boleh saya tumpang duduk".
"Silakan la nak", kata pakcik tua.

Sambil duduk, pemuda itu hisap rokok. Dari sebatang ke sebatang macam serombong kapal.
Melihat keadaan itu pakcik tua pun menegur pemuda itu, " anak, pakcik tengok anak ni kuat betul hisap rokok. Merokok  merbahaya kepada kesihatan".

"ala bukan banyak pun", jelas pemuda itu.

"Bapa pakcik dulu pun pesan kat pakcik supaya jangan merokok", jelas pakcik tua.

"Atuk saya pu pesan jugak kat saya", cakap pemuda itu.

"Mesti atuk anak cakap benda yang sama, merokok merbahayakan kesihatan kan",

"tak lah. Atuk saya pesan, Jangan jaga tepi kain orang", jelas pemuda itu dengan selamba....


Antara Lobak Merah, Telur & Kopi...

Lobak Merah , Telur & Kopi. Bukan aku nak citer pasal tajuk masak. Tapi satu cerita yang menarik minat aku tuk pagi ni.
Pagi ni aku tengok citer 'semanis kurma' kat tv9. Kira first time tengok citer ni. Tajuk dia 'kasihnya ibu'. Bila tengok kisah ni terharu jugak, macam mana gigihnyer ibu menjaga anak yang x sempurna, Rabiatul Adawiyah nama anaknyer.
Terharu aku tengok ibu macam ni. Sungguh tabah orang nyer. Kalau aku ditempat ibu tu, xtau la nak pikul tanggungjawab macamana.
Apa kaitan lobak merah, telur & kopi.....
3 barang ini kite masukkan dalam air panas dalam 3 bekas.
bekas 1 (lobak merah) - Lobak merah yang luarnyer keras, boleh wat pukul orang, tetapi bila masuk dalam air panas lobak jadi lembik.


Bekas 2 (telur) - Telur yang kat dalamnya lembik tetapi bila dimasukkan dalam air panas ia jadi keras.


Bekas 3(biji kopi) - Biji kopi bila di letak dalam air panas dia betukar kepada air kopi, tambah gula sket dah jadi minuman kegemaran ramai...



Apa yang kite boleh belajar dari 3 benda ni. Kita anggap air panas tu musibah.
Kalau kita macam lobak merah, sebelum musibah kita kuat, keras tetapi bila dapat musibah kite hancur, lembik.

Kalau kita macam telur, sebelum musibah kita lembik, tetapi bila dapat musibah kita jadi keras

Kalau kita macam biji kopi, sebelum musibah kita keras dan bila kena musibah kite tukar musibah kepada perkara baik.....

Jom kite jadi macam BIJI KOPI..............

Monday, May 23, 2011

Si Dia....

Bila bersama si Dia aku rasakan dunia ni aku yang punya. Tapi x mungkin sebab dunia ni Tuhan yang punyer. Aku hanyer kuli Dia jer.
Bila bersama dengan si dia aku terasa kegembiraan yang amat sangat. Tapi sesangat mane aku pun tidak tahu.
Bila bersama dengan si dia aku terasa terharu. Tapi mengapa aku harus rasa terharu kalau itu dinamakan nikmat.
Bila bersama dengan si dia aku terasa bangga. Tapi mengapa aku terasa bangga sedangkan aku pasti aku boleh bersama si dia. Tetapi betul ker?
Bila bersama dengan si dia terasa kekosongan dalam diri terisi. Tapi betul ker diri aku ini kosong?
Bila bersama dengan si dia yang lapar terasa kenyang. Tapi mengapa aku rasa kenyang sedangkan aku kuat jugak cari makan..
Bila bersama dengan si dia terasa yang berani menjadi gugup. Tapi mengapa aku terasa gugup sedangkan aku tahu aku seorang lelaki.
Bila bersama dengan si dia segala kerinduan diri terasa terubat. Tapi mengapa rasa terubat sedangkan si dia bukannyer tabib...

Hebat sungguh pengaruh si dia pada diri ku. Mungkin tanpa si dia semangat aku jatuh. Lapar ku menjadi kebulur, Sakit ku menjadi tenat, Rindu ku menjadi angau, berani ku menjadi menikus........

Hebat sungguh pengaruh si dia......

 Kasih ku buat si dia....... Terima kasih buat ibu bapa & guru........

Menjadi Satu...

AlhamduLILLAH dengan rahmat Allah dan syafaat Nabi kite, aku dapat menulis dan menconteng lagi. 3hari lepas aku menghilangkan diri sekejap di bumi parit raja tuk merantau sejenak. Bukan kecil hati atau merajuk (bukan kes lari dari rumah yea). Aku gi mane? Aku gi UPSI, ada kursus daaa.. Bagi aku tu la first time aku jejak kaki kat sana..... Kire leh wat sejarah la pada diri aku.... Tapi aku xnak citer pasal kursus aku sebab nanti x best bagi korang tapi best bagi aku.

Menjadi satu bukan menjadi No 1... Bagi aku mudah perbezaan die. Satu pilihan, samada "menjadi Satu atau Menjadi No 1"... Apacam korang dah paham ker belum... Kalau paham turun u punya kepala..... Kalau belum meh aku citer.... Kelentong korang kot...

Menjadi satu adalah kite bersatu, duduk bawah satu pentadbiran, satu payung, satu kata, satu sepakat... Sedangkan menjadi no 1 ni pulak lebih kepada menjadi ketua. MENJADI SATU lebih kepada kebersamaan, kesepakatan dalam masyarakat dan MEJADI NO 1 adalah lebih kepada individu.

Hari ni aku nak cakap tentang MENJADI SATU. Kalau kite sekarang, ramai yang lebih pentingkan diri sendiri. Jaga diri sendiri, hal sendiri. Hal orang sekeliling apa ke hal nyer. Alasan yang biase kite dengar kubur masing2. Bagi aku la, bila kite dok dalam masyarakat, kite hidup la dengan masyarakat. Bercampur la dengan  masyarakat, jangan dok wat sendiri. Ini tidak jiran sebelah pun x kenal. Apatah lagi nak tegur.

Bila kite terlibat dengan masyarakat pulak, jangan la pulak ikut kepala kite jer. Bukan semua perkara kite tahu & kite pakar. Mungkin ada kelebihan kat orang len. Kebnyakan aku tengok bila kite terlibat dalam masyarakat, kite bawa kepala masing2. Xleh terima pandangan orang len, pendapat orang len.Bila xleh terima mula la kite nak pecah. Jadi kat sini kite x sepakat. X sepakat tuk menjad satu. Banyak peribahasa yang sesuai yang kite boleh kongsi kan seperti "bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat". Atau
"Lidi susah nak dipatahkan kalau dalam seikat, tetapi kalau sebatang senang jer nak patahkan"

Jadi moh la kite MENJADI SATU bersama-sama masyarakat.....  

Thursday, May 19, 2011

Berkampung Kat Panggung

Kalau baca tajuk memang nampak gempak & pelik. Orang akan cakap giler ape tidor kat panggung, xada umah ker. Hehehe aku ada umah. Korang ada umah. Kalau xad cari la umah. Guru aku pesan kat aku, "burung merpati pun ada umah". So fikir-fikirkan lah yea...

Bulan mei ni banyak betul citer kuar kat panggung. Mau nipis poket aku bulan ni. Kebanyakan citer yang keluar ni banyak yang best tengok kat wayang. Tengok DVD kat umh bukan x best tetapi x puas sebab action x berapa nak rasa. Skrin tv kecik jer. Xleh tengok bulu hidung hero dengan detail lagi.

Jom kiter layan citer kat panggung tuk bulan ni..... Kalau mampu tengok. X mampu xyah la tengok hihihi...


Citer best tuk bulan ni aku rasa Fast & Furios 5..



Kongsi.... Lu langsi lu mati...


Antara cerita yang aku dok tunggu-tunggu....


Cerita air mata ni.... Yang ni aku x minat la. Member2 aku smua dah x sabar nak tengok citer ni. Tapi aku x minat la. Air mata sket...


Ni jugak citer aku tunggu2..Kungfu Panda 2,  26hb ni kuar... Jom layan...


Ni pun dah kuar jugak tapi aku x layan lagi. Tajuk die Priest... Kawan2 kata x berapa best. Mengarut lebih....

Wednesday, May 18, 2011

Hubungan..... Masih Ada yg Sayang....

Pagi ni bila bangun, aku teringatkan seseorang. Bukan awek, bukan awek kat sebelah kiri atau kanan rumah aku. Mahupun awek2 yang berada di depan @ di belakang umah aku........
Semalam lagi wajah die terbayang2 bermain2 di fikiran aku ni.... Hurmmmm mengapa yaaaaa...
Orang kata kalau kita rasa macam tu mungkin orang yg kita ingat tu ada masalah. Harapnyer die ok.

Sapa yang aku ingat ni? Kawan aku daaa.... Masa sama2 sekepala sekaki semotor dan sejalan. Dah lama aku x jumper kawan aku ni. Kalau dulu boleh katakan suke wat kerja giler. Kerja gile macam mana tu?
Bukan minum2 yamseng, tapi makan bro.....  Kami boleh katakan pencari makanan yang jitu.... Sanggup la mlm2 dari parit raja ke Parit Jawa Muar semata-mata nak makan asam pedas, pastu balik. Ke Umbai tempat ikan bakar. dah habis makan kami balik.....Orang kata x berbaloi pun tapi bagi kami, kami perlu cari kepuasan..

Sekarang ni aku dengan dia macam dah terjauh sket tapi masih ada hubungan. Mungkin sebab die dah pindah menyebabkan hubungan kami renggang. Jarak yg memisahkan kami. Jauh di mata tapi di hati tidak lupe.

Harapan aku, moga2 die sihat wal afiat hendaknyer.... Bro kalau lu baca blog gua ni, gua tujukan khas buat lu hahhahahhahaha....... Jom ngeteh kat Parit Jawa jom.....

Monday, May 16, 2011

Mendongak Ke langit ..... Siri 2

'Sam, kunci ko bawa x?, soal aku.
'Bawak la, macam x biase pulak ko ni'
'Aku kalau baru bangun tido macam ni x biase bawa kereta. Silau sket la',
'Banyak la kau punya silau. Malas cakap jer malas. Bagi alasan la pulak'
"Hehehe.... kau ni memang memahami la. Tu sebab aku suke kawan dengan kau. Kalau kau takde susah jugak aku ni. Kau la sahabat aku dunia akhirat", balas Aku.

"Yea la yea la masa susah ni la kau cari aku perlukan aku. Masa len xad lak ingatkan aku. Makan ke sakit ke aku ni",

"Aikk aku rasa sebesar-besar peti ais kat rumah kite tu dengan makanannya penuh ko kata xada makanan. Biar betik ko kata", balas aku.

"Makanan memang la cukup tapi aku perlukan kasih sayang kau jugak macam awek2 kau jugak la", cakap sam.
"ko jangan wat kerja gile, kan aku terajang kan baru tau. Ni diaorang tunggu kat mana?, tanya aku.

"Aku gurau jer la. Aku pun x hingin kau. Port biase la Mcd Taman U la", ujar sam.

"Tak boring ker kat situ selalu. Cuba la tukar port baru sket".

"Engkau memang la boring sebab selalu. Tapi kami jarang. Tengok pada budget la. Kadang2 miss jer. Ko len la makan tiap2 hari pun boleh. Loaded katakan." Ujar sam.

"Yooo Wazzup bro..." sapa aku.

"Taiko dah sampai dah. Apa lagi pulun la." cakap Zul.

"Pulun apa ni. Korang nak belasah aku ker. Aku bawak bodyguard ni. Tali pinggang hitam kulit. hahahhaha.." ujar aku.

"Tak kan la kitaorang nak belasah sponsor kita. Rugi beb. Mie, lama kitaorag tunggu kau. Dah naik ke kepala dah bunyi perut ni". Cakap Jamil.

"Yea la yea la aku ngaku aku salah, aku belanje korang kali ni tanda aku minta maaf aku kat korang". cakap aku

"Macam tu la kawan baru kitaorang xada heart feeling, hehehhhe". Ujar Zul

"Sam, kau tolong beli makanan sat kat diorang ( sambil menghulur not RM100). Haaa gi ikut Sam, pilih korang nak makan apa. Jangan lebih sudah." cakap aku.

Selain Sam sahabat karib aku, Zul, Jamil, Ikwan, Pejo dan Rizal merupakan rakan2 yang sekepala dengan aku. Tapi xad la serapat dengan Sam. Rakan2 berhibur. Mereka ni aku kenal tahun ke 3 aku di UTHM. Bagi aku berkawan ramai x salah agar ramai kawan dan mereka ni dari negeri yang berlainan. Aku ikut saranan PM kite. 1 Malaysia.

Boleh katakan kami ni banyak menghabiskan masa bersama-sama. Kalau hari minggu macam ni, begini la aktiviti kitaorang. Itu pun kalau aku tidak ada aktiviti lain aku. Sam, kalau x sibuk dengan tugasan master dia, dia ikut la sbb antara kami, Sam sahaja yang masih belajar di UTHM. Yang lain semuanya telah bekerja di Batu Pahat.

"Woiii makan la. Mengelamun apa ni. Dah lambat dah ni." sapa Sam.

"Mana ada. Aku dok pikir jalan mana kite nak lalu ni." cakap aku

"Banyak la kau punya jalan. Nak gi Bekok jalan Yong Peng - Segamat jer jalan die. Nak tipu pun agak2 la." Marah Sam....

"Heheheh." Gelak aku.... " Dah makan cepat"....

Air Terjun Bekok, salah satu tempat untuk kita orang melepaskan tension.Selain air terjun dia yang bersih tapi yang penting dekat la. Boleh dikatakan kerap juga kami ke sini. Tambah2 kalau cuaca panas. Seronok kalau dapat berendam lama-lama.

"Nanti jangan lupa singgah rumah Sasha jap, amik barang2 nak wat BBQ. Kereta diaorang dah x muat dah." cakap Zul.

"Macam ni la baru best ada bunga yang ikut. Ni kumbang jer ada. Masam la weei ayaq terjun tu." ujar Pejo.

"Ko memang pelahap x habis. Tapi time ni jer dok hinggaq. Jap lagi bila jumper  dah jadi bisu. Aku dah atau dah perangai hang." ujar Sam.

"ala kau ni jangan bising2 malu aku" cakap Pejo malu.


Bersambung.......................................