Monday, May 16, 2011

Hari Guru...

16 Mei...... Tiap-tiap tahun adalah Hari Guru. Bagi sesiapa yang x tau meh aku gitau korang....Kadang2 tu bukan mereka xtau tapi mereka lupa. Sebab apa lupa sebab dah x sekolah dah xbelajar.

SELAMAT HARI GURU buat semua pendidik di Malaysia khususnyer samada mendidik aku, keluarga aku, sedare2 aku atau kawan2 aku..... Tema tahun ni Guru Penjana Tranformasi Pendidikan Negara...

Bagi aku ucapan Hari Guru ni bukan di khaskan untuk cikgu2 sekolah jer, tetapi kepada sape2 yg ajar kite waaima yang mengajar melastik, memancing pun. Sebab apa? Dah mereka mengajar kite. Kalau x kite xtau. Tapi tu la masalah kite, kite hanya skop kepada cikgu2 sekolah jer. Yang len x. So meh kite same2 ubah la. Biar  bagi bagus sket dari dulu. Kite sebenarnyer susah & payah nak ucapkan terima kasih  @ penghargaan kepada seseorang. Sebab apa? Sebab kite ni 'ketegaq' sket. Hanya yang khusus jer kite boleh ucap. Yang len, lantak ko lah. Ada aku kisah........ JANGAN MACAM TU DER....

Jom kite flash back jap masa sekolah2 dulu. Bagi aku masa sekolah dulu, antara event best yang kat sekolah adalah Hari Guru. Sebab apa?
          1. Mestilah x payah belajar hari tu
          2. Tak perlu bawa buku gi sekolah
          3. Ada makan2 (ni paling best)
          4. Boleh main bola dengan cikgu ( sape dendam dengan cikgu masa ni la masa hehehe)
          5. Boleh balik awal
          6. Boleh bagi hadiah kat cikgu yg kiter suke hehhehhehe...
          7. Cikgu2 wat persembahan.....
Tu yang aku suke la. Memang x sabar kalau nak sampai Hari Guru.... Dan bagi aku tugas guru ni satu tugas yang mulia. Tapi aku xleh jadi cikgu sebab aku garang kot. Yeke... hahhahahha


Guru ibarat lilin.. Membakar diri untuk orang lain.... huhuhuuhu...
Tapi sekarang sukar sket nak jumper guru macam dulu. Kalau ada pun jarang2 jer dapat jumper guru2 yang sanggup membakar diri untuk anak murid. Sebab apa aku cakap macam ni. Bukan aku nak wat fitnah. Ni betul punyer bro. Member aku ramai jadi cikgu so aku tau la apa citer die. Kebanyakan guru2 sekolah sekarang mendidik murid2 macam kena paksa dah x ikhlas dah. Kalau ada pun dalam jumlah yang sikit. Kerjaya guru masa ini satu kerjaya yang terakhir apabila dah xad kerjaya len kalau nak masuk dalam sektor kerjaan. Bila dah terpaksa maka terjadi lah pengajaran & pembelajaran yang terpaksa juga. Jadi macam mana anak murid nak terdidik. Tambah2 pulak sekarang ni pulak dah xleh claim kalau nak antar murid2 ke program ape2. Guna wet sendiri.... Rugi beb.....

Teringat cikgu aku dulu... Cikgu Izuddin nama die. Orang nyer tinggi dah besar. Tapi sopan santun. Cakap pun lemah lembut. Aku dulu banyak bersama dengan die dalam program2 sekolah. Boleh katakan banyak die gunakan duit die sendiri untuk kami dalam mendidik. Dari segi masa jangan citer la beb. Dan paling kami ingat masa dia nak kahwin, sanggup die pospone kan majlis die ke tahun depan sebab kami nak UPSR tahun tu. Sebab kami ni bengap2 jadi kena banyak wat kelas tambahan......Kami tabikkk la cikgu Izuddin....

Bila setiap kali Hari Guru, cikgu akan menyanyikan lagu hari guru. Nyanyi penuh semangat dan penuh keinsafan la kununnyer... Tapi dari segi tindakan selepas majlis, balik macam asal.
Aku bukan dengki pada cikgu cikgi, tapi aku rasa mereka ini lah yang melacurkan dan mengsundalkan kerjaya cikgu yang mulia. Mereka yang mendidik bakal pemimpin anak bangsa. Kalau yang mendidik x ok macam mana nak suruh anak murid ok......

Bagi aku cikgu dulu dengan cikgu sekarang sangat2 berbeza..
Guru Pemangkin Tranformasi Pendidikan Negara..... Tengok pada apa yang diaorang tukarkan... Kalau jadi baik it is ok la.... Kalau sebaliknyer... ish3 sedih la...

Kepada cikgu-cikgi yang ikhlas mendidik anak bangsa aku ucapkan jutaan terima kasih yang terhingga dari hujung rambut sampai hujung kaki walaupun korang x ajar aku tapi korang ajar anak bangsa aku... Tahniah aku ucapkan. Korang memang terbaekkkk la....

Kepada cikgu-cikgi yang x berapa nak ikhlas & sekadar mengharapkan gaji jer, baik korang berhenti jer. Bagi kat orang yang betul nak mengajar anak bangsa.......

Apapun Kepada semua cikgu-cikgi dan semua guru-guru, SELAMAT HARI GURU.....

No comments:

Post a Comment