Monday, May 23, 2011

Menjadi Satu...

AlhamduLILLAH dengan rahmat Allah dan syafaat Nabi kite, aku dapat menulis dan menconteng lagi. 3hari lepas aku menghilangkan diri sekejap di bumi parit raja tuk merantau sejenak. Bukan kecil hati atau merajuk (bukan kes lari dari rumah yea). Aku gi mane? Aku gi UPSI, ada kursus daaa.. Bagi aku tu la first time aku jejak kaki kat sana..... Kire leh wat sejarah la pada diri aku.... Tapi aku xnak citer pasal kursus aku sebab nanti x best bagi korang tapi best bagi aku.

Menjadi satu bukan menjadi No 1... Bagi aku mudah perbezaan die. Satu pilihan, samada "menjadi Satu atau Menjadi No 1"... Apacam korang dah paham ker belum... Kalau paham turun u punya kepala..... Kalau belum meh aku citer.... Kelentong korang kot...

Menjadi satu adalah kite bersatu, duduk bawah satu pentadbiran, satu payung, satu kata, satu sepakat... Sedangkan menjadi no 1 ni pulak lebih kepada menjadi ketua. MENJADI SATU lebih kepada kebersamaan, kesepakatan dalam masyarakat dan MEJADI NO 1 adalah lebih kepada individu.

Hari ni aku nak cakap tentang MENJADI SATU. Kalau kite sekarang, ramai yang lebih pentingkan diri sendiri. Jaga diri sendiri, hal sendiri. Hal orang sekeliling apa ke hal nyer. Alasan yang biase kite dengar kubur masing2. Bagi aku la, bila kite dok dalam masyarakat, kite hidup la dengan masyarakat. Bercampur la dengan  masyarakat, jangan dok wat sendiri. Ini tidak jiran sebelah pun x kenal. Apatah lagi nak tegur.

Bila kite terlibat dengan masyarakat pulak, jangan la pulak ikut kepala kite jer. Bukan semua perkara kite tahu & kite pakar. Mungkin ada kelebihan kat orang len. Kebnyakan aku tengok bila kite terlibat dalam masyarakat, kite bawa kepala masing2. Xleh terima pandangan orang len, pendapat orang len.Bila xleh terima mula la kite nak pecah. Jadi kat sini kite x sepakat. X sepakat tuk menjad satu. Banyak peribahasa yang sesuai yang kite boleh kongsi kan seperti "bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat". Atau
"Lidi susah nak dipatahkan kalau dalam seikat, tetapi kalau sebatang senang jer nak patahkan"

Jadi moh la kite MENJADI SATU bersama-sama masyarakat.....  

No comments:

Post a Comment